Ashtangayoga i Göteborg

Ashtangayoga är en form av yoga som bygger på samma asanas (positioner) som i Hathayoga. Skillnaden är att vi i Ashtangayogan följer en serie som är samma varje gång. En serie som är skapad för att bygga upp kroppen med styrka, flexibilitet och lugn i sinnet i ett härligt meditativt flöde. Ashtanga kommer från byn Mysore i Indien och har vidareutvecklats av Sri K. Patthabi Jois.

Ashtangayoga är en dynamisk och fysisk form av yoga där vi utgår från andningens rytm och skapar ett flöde mellan andning och rörelser. Rörelserna synkroniseras med andningen. Ashtangayogans rörelser följer efter varandra i en bestämd serie där varje position bygger på den föregående. Vi bygger styrka, får smidighet och får hjälp att hitta fokus. När vi gör samma flöde varje gång hjälper det vårt kroppsminne att komma ihåg varje del. Det i sin tur hjälper sinnet att släppa taget om tankarna på vad vi ska göra så att vi kan fokusera på andningen och få en härlig meditation i rörelse.

Vi på Balans Yoga Göteborg anser att Ashtangayoga kan utövas av alla. Vi har Ashtangayoga i våra tonårskurser för att ge våra tonåringar möjlighet att välja yogaform i framtiden. Vi har Ashtangayoga i våra seniorkurser för att visa att det är ett härligt sätt att skapa rutin i sin yoga och att det finns stora möjligheter att bygga upp styrka och smidighet oavsett var man befinner sig i livet.

Du kan välja att delta i någon av våra kurser i Ashtangayoga för nybörjare och fortsättare, eller i våra drop in klasser.

Drop in klasser Ashtangayoga

Välkommen att lösa klippkort eller autogiro i receptionen.

Ledd klass Ashtangayoga Half Primary

Ledd klass i Ashtanga kan alla delta i oavsett vilken yogaform man vanligtvis utövar. Vi leder halva första serien (till Janu Sirsasana ca – beroende på hur gruppen ser ut). Du utövar yogan så gott du kan.

Boka klass

Ledd klass Ashtangayoga Full Primary

En fredag morgon i månaden leder vi hela första serien. Du deltar så långt du har fått positioner. Därefter är du med och inspireras av de andra och följer med på vinyasan (flödet mellan positinonerna) för att sedan vara med i den avslutande delen. Behöver du avsluta tidigare går det också bra.

Boka klass

Mysore Style klasser

Målet med traditionell Ashtangayoga är att utöva sin yoga på egen hand i våra Mysoreklasser. Yogan blir en meditation i rörelse. När du deltar i mysoreklass praktiserar du serien så långt som du har fått asanas (positioner) av din lärare. Här kan du hitta ditt eget andningsflöde och utöva asanas så att de fungerar just för stunden för din kropp och ditt sinne. I alla Mysoreklasser finns läraren närvarande för att guida, stötta, assistera, hjälpa till att komma ihåg ordningsföljden, ge alternativ när något inte känns helt bra och lotsa vidare i serien när det är dags. För att lära dig Ashtangayoga kan du också delta i Mysoreklasserna som nybörjare. Vi lotsar dig i din takt så att du kan utöva Ashtangayoga utifrån dina förutsättningar.

Boka klass

Ashtangayoga privatlektioner

Oavsett om du vill lära dig Ashtangaserien eller om något i kroppen inte riktigt stämmer så kan du boka en privat lektion hos oss. Ashtanga yogans fokus på andning och dess läkande effekt i rörelserna passar utmärkt när du vill använda yogan som terapi. Välkommen att boka på info@balansyoga.se.

Kurser i Ashtangayoga

För att lära dig Ashtangayoga kan du välja att gå kurs hos oss på Balans Yoga Göteborg

Nybörjarkurs i Ashtangayoga steg 1

Boka kurs

Ashtangayoga är en dynamisk och fysisk form av yoga där vi utgår från andningens rytm och skapar ett flöde mellan andning och rörelse. Andningen synkroniseras med rörelsen. Ashtangayogans positioner följer efter varandra i en bestämd serie där varje position bygger på den föregående. Vi bygger styrka, får smidighet och får hjälp att hitta fokus. När vi gör samma flöde varje gång hjälper det vårt kroppsminne att komma ihåg varje del. Det i sin tur hjälper sinnet att släppa taget om tankarna på vad vi ska göra så att vi kan fokusera på andningen och få en härlig meditation i rörelse.

I våra nybörjarkurser i Ashtangayoga får du en genomgång av början av Ashtangayogans första serie, primary series. Vi går igenom tekniken i den stående delens asanas (positioner), och i några av den avslutande delens asanas. Vi övar också på att börja komma ihåg ordningsföljden så att vi kan yoga i egen takt i våra Mysoreklasser. (Se ovan)

I Ashtangyayoga Nybörjarkurs steg 1 ingår

  • Att lära sig början av flödet i serien
  • Teknik i positionerna
  • Andningsteknik, Ujjayi
  • Avslappning
  • Filosofi
  • 15 lärarledda klasser + 2 mysoreklasser
    I nybörjarkursen ingår 2 tillfällen att utnyttja på de öppna Mysore klasserna under terminen. Uppehåll för sportlov, påsklov och novemberlov.
  • Missade tillfällen
    Missar du något tillfälle är du välkommen att ta igen det tillfället i någon av våra drop in klasser under terminen (Ashtangayoga, Hathayoga, Yinyoga eller Meditation). Läraren lotsar dig till lämplig klass.

Målet med Ashtangayogan är att lära sig serien i lugn takt för att sedan delta i våra drop in klasser i Mysore Style (Se ovan).

Ashtangayogakurs forsättning steg 2

Boka kurs

I Ashtangayoga Fortsättningskurs steg 2 repeterar vi nybörjarkursens innehåll och går igenom mer teknik i de grundläggande stående positionerna, vi fortsätter med de sittande positionerna, lär oss om bandhas (våra kroppslås som ger oss stadga och trygghet på mattan) samt lär oss mer om filosofi.

I Ashtangayoga Fortsättningskurs steg 2 ingår

  • Repetition och fördjupning av positionerna och andningstekniken från steg 1
  • Nya asanas (positioner)
    Vi lär oss de första positionerna i den sittande delen
  • Bandhas
    Vi lär oss om våra kroppslås som hjälper oss att hitta stabilitet, styrka och får oss att hitta ett tryggt sätt att utföra vår yoga praktik.
  • Mantra
    Vi lär oss Ashtangayogans inlednings – och avslutningsmantra som är en del av traditionen
  • Vi tittar lite djupare in i filosofin
  • 15 lärarledda klasser + 5 mysoreklasser
    I nybörjarkursen ingår 2 tillfällen att utnyttja på de öppna Mysore klasserna under terminen. Uppehåll för sportlov, påsklov och novemberlov.
  • Missade tillfällen
    Missar du något tillfälle är du välkommen att ta igen det tillfället i någon av våra drop in klasser under terminen (Ashtangayoga, Hathayoga, Yinyoga eller Meditation). Läraren lotsar dig till lämplig klass.

Målet med Ashtangayogan är att lära sig serien i lugn takt för att sedan delta i öppna våra drop in klasser i Mysore Styel (se ovan).

Ashtangayoga fortsättningskurs steg 3

Boka kurs

I Ashtangayoga Fortsättningskurs steg 3 repeterar vi det vi gått igenom i Ashtangayoga Nybörjakurs steg 1 och Ashtangyoga Fortsättningskurs steg 2.

I Ashtangayoga Fortsättningskurs steg 3 ingår

  • Vi fördjupar kunskaperna och tekniken
  • Vi förstärker och fördjupar andningen
  • Vi fördjupar diskussionerna och tankarna kring filosofin
  • Vi övar på att komma ihåg serien inför Mysoreklasserna.
  • 15 lärarledda klasser + 5 mysoreklasser
    I nybörjarkursen ingår 2 tillfällen att utnyttja på de öppna Mysore klasserna under terminen. Uppehåll för sportlov, påsklov och novemberlov.
  • Missade tillfällen
    Missar du något tillfälle är du välkommen att ta igen det tillfället i någon av våra drop in klasser under terminen (Ashtangayoga, Hathayoga, Yinyoga eller Meditation). Läraren lotsar dig till lämplig klass.

Målet med Ashtangayogan är att lära sig serien i lugn takt för att sedan delta i öppna våra drop in klasser i Mysore Style (se ovan).

Att börja yoga är det bästa jag någonsin har gjort för min hälsa, både fysiskt och psykiskt. Jag yogar på Balans Yoga då yogalärarna där är genuina, kunniga och personliga. De ser till individen, vad hon eller han behöver i stunden. Dessutom har de riktigt fina lokaler. Balans Yoga, ni är helt enkelt bäst!

Sanna

På Balans Yoga möts man av en enorm värme och kunskap inom yogans alla delar. De har en väldigt fin känsla om var just jag befinner mig både fysiskt och mentalt och ger mig både stöd och utrymme att utvecklas på alla plan.

Catrin

När jag tänker på er Ann & Annika, två eldsjälar, så blir jag alldeles varm i kroppen, ni sprider så mycket energi ,glädje och kunskap.

Kunskap och tålamod som gör att man känner sig trygg hos er.

Jag har lärt mig otroligt mycket av er, inte bara yogapositioner utan även så mycket mer om mig själv och om min kropp. Ett uppvaknande om här och nu och vad vill jag få ut av yogan, vilket jag aldrig har tänkt på tidigare.

Balans Yoga är som en liten oas av harmoni, balans och glädje, hit vill man återvända ofta.

Carina