RUTINER FÖR ATT MINSKA RISKEN FÖR SMITTSPRIDNING!

Med anledning av coronaviruset vill vi göra vad vi kan för att stoppa risken för smittspridning. 

I sådana här situationer blir det extra viktigt att ta till alla verktyg vi har i yogapraktiken för att utveckla ärlighet, sanning, ödmjukhet, tålamod och kärlek för att stärka och hela oss själva och andra. Med yogapraktiken kan vi behålla lugnet, vilket minskar vår stress och oro, varpå vi blir starka och ökar chansen att hålla oss friska.

För att du ska kunna fortsätta utöva din yoga hos oss har vi gjort lite förändringar i verksamheten sedan i fredags;  

  • Vi begränsar antalet deltagare på klasserna till 8 yogis i Omsalen och 12-14 yogis i Shantisalen. Vi ber dig att lägga ut din matta med gott om utrymme till nästa matta. Du behöver vara extra noggrann med att boka dig en plats och också avboka din plats om du skulle få förhinder. 
  • Använd din egen matta och egen filt/kudde. Vi använder inte studions kuddar, filtar, block, ögonkuddar mm för stunden. 
  • Tvätta händerna noggrant och använd handsprit (finns på toaletterna).
  • Vi hälsar varandra med Namaste istället för att kramas (våra varma kramar kommer tillbaka!).
  • Vi kommer inte assistera dig genom att ta på dig utan vi kommer att guida dig verbalt. 
  • Yinyoga och Restorative yoga utgår för tillfället då vi inte vill använda kuddar/bolster mm. Dessa klasser ersätts med mjukyoga med pranayama och meditation – stärkande klasser för sinnet.
  • Vi planerar klasserna så att grupperna går om varandra och inte startar / slutar samtidigt för att minska antalet elever i studion samtidigt.
  • Vi torkar av och desinficerar allmänna ytor dagligen. 
  • Vid ev sjukdom av lärare gör vi så gott vi kan för att lösa vikarie – vi ber om din förståelse om vi skulle behöva ställa in någon klass p g a lärarbrist.  

Vi följer löpande Folkhälsomyndighetens information om Coronaviruset. 

Vi vill be dig som har vistats utomlands i riskzonerna att avvakta med att yoga hos oss tills du har passerat inkubationstiden på 14 dagar från hemkomsten.

Riskzoner för tillfället:
Italien
Kina
Sydkorea
Iran
Österrike

Vi ber också dig som har vanliga förkylningssymptom som hosta, nysningar och rinnande näsa att stanna hemma för att inte skapa oro. För att undvika smittspridning, oavsett typ av virus, rekommenderar Folkhälsomyndigheten följande;  

  •  Undvik att röra vid ansiktet eller ögon
  •  Undvika nära kontakt med sjuka människor
  •  Tvätta händerna ofta med tvål och varmt vatten, före måltid, mathantering och efter ett toalettbesök
  •  Använd Handsprit som ett alternativ när du inte har möjlighet till handtvätt
  •  Genom att hosta och nysa i armvecket eller i en pappersnäsduk hindrar du smitta från att spridas i din omgivning eller från att förorena dina händer
  •  Stanna hemma när du är sjuk för att undvika att smitta människor på bussen, ditt arbete eller där du är nära andra som på gym, yogastudio m.m

Vi fattar nya beslut allteftersom om vi skulle behöva utifrån myndigheternas rekommendationer. 

Kaphan står för lugn och kultivering i Ayurvedan. Nu får vi möjlighet att stanna upp, tänka om, landa in i oss själva och fundera på vad som är viktigt i livet och i vår tillvaro. Ta vara på det här tillfället och se det som en möjlighet till positiv förändring. När vi stannar upp får vi chans att växa och stärka oss inifrån och ut. Vi får möjlighet att öva Pratipaksha Bhavanam (Sutra II:33) – förmågan att vända negativa tankar till positiva!

Tänk lite extra på att ta hand om dig med god sömn, promenader i naturen, yoga / pranayama / meditationer, återhämtning / vila, hälsosam kost och massor av kärlek!

Vi önskar dig varmt välkommen att yoga med oss när du är frisk!

Vi tackar för din förståelse och samarbete i denna virustid!

Tips; Deepak Chopras meditation mot Coronaviruset på Instagram deepakshopra

Namaste!

Ann, Jill & Annika