Hälsoeffekter av yoga och meditation

Hälsoeffekter av meditation

Idag finns det många forskningsrapporter avseende vilka effekter meditation ger. Alla tyder på samma sak:

  • Vi hämtar kraft och energi

  • Vi hittar lugn som vi kan ta med oss in i våra dagliga sysslor

  • Vi skapar utrymme att ”tänka nytt”

  • Vi blir mer närvarande i nuet, livet och i relation till andra

  • Vi stärker vårt minne

  • Vi ökar koncentrationsförmågan

  • Vi motverkar stress m.m.

Vi rekommenderar att man mediterar regelbundet 10-15 minuter.

Hälsoeffekter av yoga och andning

Yoga handlar om att kombinera rörelser med andningen och hitta ett meditativt tillstånd att genomföra detta tillsammans. Olika yogaformer kan kännas olika men målet är detsamma: att skapa balans i kroppen och i sinnet.

Yoga rörelser, asanas:

  • bygger styrka i kroppen

  • ger dig flexibilitet i leder och muskler

  • skapar balans i kropp och sinne

  • släpper på spänningar, när kroppens delar blir avslappnade släpper vi på spänningar och det i sin tur släpper på spänningar i sinnet

När andetaget blir en del av din yogapraktik, d v s rörelserna får följa flödet i dina andetag, kan du med kroppens hjälp få lugn i sinnet.

Yoga – rörelser & andning hjälper till att;

  • syresätta kroppen
  • balansera nervsystemets båda sidor; det parasympatiska (lugn och ro) och det sympatiska (fight and flight) nervsystemet, yin &yang
  • frigöra spänningar i muskler
  • lugna sinnet
  • balansera hormonsystemet
  • motverka stress

När du kan hitta kombinationen mellan rörelse andning och utöva din yoga i ett meditativt flöde får du fördjupade effekter av din yoga:

  • Du kan släppa på prestationen och bara gå in i nuet – mindfulness
  • Kroppen släpper ytterligare på spänningar och du märker att kroppens spänningar börjar ”ge med sig”
  • Din yoga blir en meditation i flöde

Jag har haft astma i många år med ca 85 % lungkapacitet. Det har tagit emot i uppförsbackar, motvind mm. Dessutom har jag alltid haft svårt att simma långt då det har blivit tungt efter 50-100 meter.

Nu har jag gått på yoga hos Balans Yoga i ca 3 månader och jag märker en storskillnad. Andningsövningarna har hjälpt mig massor. När jag nyligen var på semester kunde jag simma 1000 meter utan problem och vardagen har blivit enklare. Jag rekommenderar fler astmatiker att yoga hos Balans Yoga!

Ingela